Πανελλήνιες εξετάσεις 2020: Τα μυστικά της βαθμολόγησης

Διαφορά ακόμα και λίγων μορίων αποβαίνει συχνά καθοριστική, ειδικά στις σχολές υψηλής ζήτησης

Η βαθμολόγηση των γραπτών στις Πανελλαδικές είναι η διαδικασία από την οποία θα κριθεί όχι μόνο η είσοδος στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά και το πανεπιστήμιο και το τμήμα στο οποίο θα εισαχθεί ο υποψήφιος, καθώς διαφορά ακόμα και λίγων μορίων αποβαίνει συχνά καθοριστική, ειδικά στις σχολές υψηλής ζήτησης. Τα μυστικά της βαθμολόγησης των γραπτών είναι σημαντική παράμετρος που πρέπει να γνωρίζουν οι υποψήφιοι, εφόσον η επιτυχία κρίνεται στις λεπτομέρειες.

Ας δούμε κατ’ αρχάς πώς εξασφαλίζεται το αδιάβλητο. Τα γραπτά πριν παραδοθούν στους βαθμολογητές αναμειγνύονται τυχαία, τοποθετούνται σε φακέλους ανά 25 και παραδίδονται για βαθμολόγηση. Ο πρόεδρος του Βαθμολογικού Κέντρου (ΒΚ) διανέμει στους πρώτους βαθμολογητές τους φακέλους (κάθε γραπτό αξιολογείται από δύο βαθμολογητές). Ο πρώτος βαθμολογητής υπογραμμίζει με κόκκινο στυλό ελλείψεις, σφάλματα, αδυναμίες ή ατέλειες πάνω στο γραπτό, σημειώνει τον βαθμό στον ειδικό χώρο κάθε γραπτού και επιστρέφει τα γραπτά στον γραμματέα του ΒΚ. Η επιτροπή του ΒΚ μεριμνά για την κάλυψη με αδιαφανές χαρτί του βαθμού του πρώτου βαθμολογητή, την τυχαία ανάμειξη των γραπτών και την τοποθέτησή τους σε νέους φακέλους ανά 25, τους οποίους παραδίδει σε δεύτερο βαθμολογητή. Ο δεύτερος βαθμολογητής ακολουθεί την ίδια διαδικασία βαθμολόγησης των γραπτών που ακολούθησε και ο πρώτος, χρησιμοποιώντας όμως πράσινο στυλό.

Η αναβαθμολόγηση

1. Μετά την ολοκλήρωση της βαθμολόγησης των γραπτών δοκιμίων κάθε μαθήματος, η επιτροπή του ΒΚ ελέγχει τις διαφορές βαθμολογίας μεταξύ των δύο βαθμολογητών κάθε γραπτού δοκιμίου. Αν η διαφορά βαθμολογίας είναι ίση ή μικρότερη των δώδεκα (12) μονάδων στην κλίμακα 0-100, τελικός γραπτός βαθμός υπολογιζόμενος στην κλίμακα 0-20 είναι το πηλίκο της διαίρεσης του αθροίσματος των βαθμών των δύο βαθμολογητών διά του δέκα (10).

2. Αν η διαφορά μεταξύ των βαθμολογιών του πρώτου και του δεύτερου βαθμολογητή είναι μεγαλύτερη από δώδεκα (12) μονάδες στην κλίμακα 0-100, τότε καλύπτονται από την επιτροπή του ΒΚ οι βαθμοί και των δύο βαθμολογητών και το γραπτό δίνεται για αναβαθμολόγηση σε τρίτο βαθμολογητή (αναβαθμολογητή). Ο τρίτος βαθμολογητής (αναβαθμολογητής), ο οποίος επιλέγεται μεταξύ των βαθμολογητών με μεγαλύτερη εκπαιδευτική πείρα και είναι κατά προτίμηση σχολικός σύμβουλος ή διευθυντής λυκείου ή καθηγητής με βαθμό τουλάχιστον Δ’ της οικείας ειδικότητας που έχει διδάξει το μάθημα κατά προτίμηση για τουλάχιστον ένα έτος την τελευταία διετία, διορθώνει το γραπτό δοκίμιο με μαύρο στυλό και αναγράφει αριθμητικώς και ολογράφως στο ειδικό πλαίσιο του γραπτού δοκιμίου τον βαθμό αναβαθμολόγησης.

3. Τελικός βαθμός του γραπτού δοκιμίου σε περίπτωση αναβαθμολόγησής του είναι το πηλίκο της διαίρεσης του αθροίσματος των δύο μεγαλύτερων βαθμών των βαθμολογητών διά του δέκα (10).

4. Η επιτροπή κάθε ΒΚ ελέγχει τον τρόπο βαθμολόγησης, την ποιότητα των αναβαθμολογήσεων, απευθύνει οδηγίες και συστάσεις στους βαθμολογητές και μεριμνά ώστε τα γραπτά δοκίμια να βαθμολογούνται από διαφορετικούς βαθμολογητές.

5. Ο κάθε βαθμολογητής ή αναβαθμολογητής αναγράφει στον ειδικό χώρο του γραπτού τον βαθμό με τον οποίο βαθμολογεί το κάθε ερώτημα ή υποερώτημα με βάση την καθορισμένη από την Κεντρική Επιτροπή Εξετάσεων (ΚΕΕ) βαθμολογία.

Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε στην ειδική έκδοση του Εθνους της Κυριακής «Οδηγός επιτυχίας για τις Πανελλαδικές» στις 6 Ιουνίου